Het kapotte roltrappen-fenomeen

Als Martijn Meijer uit Amsterdam op een stilstaande roltrap stapt, voelt hij zich altijd even gedesoriënteerd, „ook als ik weet dat de roltrap niet werkt”. Hoe kan dat?

Een kapotte roltrap is „een geconcentreerde ontgoocheling”, schreef columnist H.J.A. Hofland eens. Voor die domper bestaat ook een wetenschappelijke naam:

The Broken Escalator Phenomenon

Share

2 reacties op “Het kapotte roltrappen-fenomeen”

  1. Tripel B. Zegt:

    Interessant!

    Dit doet mij denken aan het effect dat wordt beschreven in het boek Traffic van Tom Vanderbilt. Die stelt dat mensen die zojuist van een snelweg komen, moeite hebben om zich aan te passen aan het stadsverkeer. Vijftig rijden voelt dan net als voortkruipen.

    Zijn stelling is: wegen moeten ingericht zijn op de snelheid die er van kracht is.

    De S102 in Amsterdam is een voorbeeld van hoe het niet moet. Je komt van de A10 (waar je binnenkort 100 mag in plaats van 80) en dan moet je 50 rijden op een recht-toe-recht-aan tweebaansweg. Mijn voorspelling is (en die van Tom Vanderbilt) dat er meer aanrijdingen gaan plaatsvinden als de snelheid van de snelweg verhoogd wordt, als tegelijkertijd de infrastructuur van de randwegen niet aangepakt wordt.

    Ik ben inmiddels gewend aan 50 km/u op de S102, mede dankzij een fikse snelheidsboete. Maar ik denk dat de portemonnee van veel automobilisten getroffen gaat worden door de Broken Escalator Phenomenon. Het verschil tussen 50 en 100 is immers te groot voor een weg waar je met gemak 80 kunt rijden.

  2. jUP Zegt:

    Tsja, prof Smeets doet hier een Stapeltje met zijn inschatting dat slechts 2-3% van het fenomeen door de constructie verklaard kan worden. Komt de rest dan door die mind-fuck? Lijkt me sterk! In “Serious stair injuries can be prevented by improved stair design” wordt in elk geval onderbouwd dat een groot gedeelte van ongelukken met een beter ontwerp voorkomen kan worden. Ga ook maar na, je merkt het direct wanneer een trap een afwijkende trede heeft, zowel te kort als te lang loopt gewoon beroerd, dat heeft weinig met eerdere ervaring omtrent het al dan niet bewegen van die trap te maken.

    @Tripel: De S102 is toevallig ook een afrit waar ik regelmatig gebruik van maak. Misschien moeten we Geert voorstellen dat hij er ook voor zorgt dat we daar iets van 70 mogen rijden! Voorkomt ongelukken, boetes en we zijn nog sneller thuis ook!

Reageer

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> of citeer geselecteerde tekst.