Internet revolutie ver te zoeken

Het klinkt allemaal zo mooi, al dat internet gedoe.. Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft het licht gezien en stampt de ene na de andere prachtigste internetapplicatie uit de grond. Nooit meer bellen, brieven sturen of andere archaïsche manieren van communictaie gebruiken! Je zaken afhandelen op de tijd en manier zoals JIJ het wilt! Lang leve de 24-uurs economie!! Toch?

NOT!! Ondanks al die beloften blijken bedrijven niet in staat om werkende applicaties af te leveren. Er worden hoeveelheden geld in dit soort zaken gepompt waar een Afrikaans land van rond kan komen en nog steeds levert het grotendeels rommel op. Neem bijvoorbeeld de Belastingdienst. Om je aangifte te doen, download je een programma, je installeert het en gaat er mee aan de slag. Tot zover alles nog prima. Geen klachten tot dusver. Afgezien van het feit dat het invullen van een aangifte sowieso een kloten karwei is en ik van de helft van de opties die ik invul geen flauw idee heb waarvoor ze dienen. Maar dat terzijde…

Op een gegeven moment begint het gelazer. Je wilt namelijk je ingevulde aanslag versturen! Krijgt die Belastingdienst tenminste ook de vruchten van je werk (alsof ze die nodig zijn: ze berekenen het zelf toch wel opnieuw). Je hebt dan de keus uit ‘diskette’, ‘modem’ of ‘internet’. Diskette!? Wat de neuk zijn dat!? Ik heb niet eens meer een diskette drive in mijn computer!! Modem!? In een tijd waarin het vrijwel altijd goedkoper is om breedband te hebben dan een modem verbinding, lijkt me dit ook een enigszins overdreven optie. Maar goed, er zullen vast nog mensen zijn…

We kiezen voor internet dus. En dan vraag je je af of het wel de juiste keuze was: een foutmelding. Iets over vuurmuren die uit moeten staan. Ok, uitzetten dat kreng.. Laten we vooral speciaal voor de Belastingdienst de computer openzetten voor wannabe ddos-kabouters. Hmm, nog steeds een foutmelding.. Oh ja, er zit ook een vuurmuur op mijn router! Die ook maar uit.. Nog steeds een foutmeding.. Langzaam komt er al stoom uit mijn oren.. Ok, ok, virusscanner, browser, Messenger en email programma ook maar uit. Nog steeds de foutmelding. Tsja, nu begint er bloed in mijn ogen en uit mijn oren te komen. Beter om het op te geven voor nu.

Schijnbaar kan de Belastingdienst niet een simpel programmaatje te schrijven dat in staat is om via een (thuis)netwerk z’n data te versturen over een lijn die ondertussen heel erg wijd openligt voor ieder ander die wel enigszins verstand heeft van internet! Zelfs IK kan zoiets wel bouwen!! En daar pompen ze dan bakken met geld in!? Belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken, en zeker niet makkelijker…

Nu heb ik het over de Belastingdienst, maar dat is natuurlijk niet een op zichzelf staand geval. Er zijn legio voorbeelden aan te halen over dit soort wanproducten.. Ik stel dan ook het volgende voor: we maken een lijst waarop ieder privé telefoonnummer van de programmeurs van de verschillende applicaties terug te vinden is. Zodra zijn of haar applicatie het niet doet, mag je de meest direct verantwoordelijk hiervoor opbellen en mag deze persoon de boel oplossen! Wedden dat het ineens mogelijk om foutloze applicaties af te leveren!? En ja, als jullie ene foutje vinden in één van mijn applicaties hoor ik het graag. Ik lever namelijk wel graag werkende software af…

» Robert (2005-02-12)